- Verbonden partijen Gemeentelijke GezondheidsDienst Gelderland Zuid
Gemeentelijke GezondheidsDienst Gelderland Zuid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
I. v.d. Scheur
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid dagelijks bestuur en algemeen bestuur
Deelnemers
14 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
De GGD voert de wettelijke taken uit de Wet Publieke Gezondheid en Jeugdwet uit. Daarnaast voert de GGD-Gelderland Zuid ook andere taken uit bijvoorbeeld op het gebied van maatschappelijke opvang.
Visie
De kracht en kennis van de GGD ligt in het vormgeven van collectieve en individuele preventie, signalering en behandeling. Zo werkt het team Gezond Leven van de GGD samen met gemeenten aan het verbeteren van de gezondheid van mensen in de gemeenten in onze regio. De ambitie is om sociaaleconomische gezondheidsverschillen te verkleinen en de zelfredzaamheid van burgers te vergroten. Dit doen we door te stimuleren dat de gezonde keuze ook de makkelijkere keuze wordt.
Beleidsvoornemens
Uitvoering van de Meerjarenstrategie 2020-2023. De belangrijkste thema’s hierin zijn:
- Gemeenten en onze inwoners adviseren over preventie en verbinden van collectieve preventie met persoonsgerichte zorg;
- Investeren in de verbinding tussen zorg en veiligheid;
- Inzetten op de gezondheidsbescherming binnen het sociale en fysieke domein;
- Data en informatie gestuurd werken.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-1.481
-1.783
-1.773
-1.773
-1.773
-1.773
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Eind boekjaar 2026
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
5,48%
5,64%
5,41%
5,41%
5,41%
5,41%
Resultaat verbonden partij
149
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
2.081
1.872
1.542
1.542
1.542
1.542
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
28.618
26.716
23.216
22.874
22.711
22.399
Toelichting
Cijfers zijn afkomstig van de jaarstukken 2021 GGD GZ en de Programmabegroting 2023 GGD GZ.
Ontwikkelingen
Bijzondere zorg
In de afgelopen jaren is het aantal trajecten dat door Bijzondere Zorg wordt uitgevoerd enorm gestegen. De toename is onder te verdelen in twee categorieën:
a. Een deel van de stijging is een logisch gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen en ingezet beleid (Sluitende aanpak voor mensen met een psychische kwetsbaarheid. Meldpunt niet-acuut en politiemeldingen), die ervoor zorgen dat er meer kwetsbare mensen in beeld komen. Deze trajecten passen binnen de taakuitvoering van Meldpunt Bijzondere Zorg (MBZ), namelijk de geëscaleerde zorg.
b. Een ander deel betreft de (lichtere) meldingen, die bij MBZ binnenkomen, maar die na een korte triage door MBZ kunnen worden overgedragen aan het lokale veld of een betrokken zorgaanbieder.
De GGD is in gesprek met de gemeenten op welke wijze (de samenwerking in) het lokale veld in de gemeente kan worden versterkt, zodat de zorg minder escaleert. Hierdoor zou het aantal trajecten bij MBZ kunnen worden verminderd. Het uitgangspunt hierbij is dat MBZ een vangnet-functie heeft.Veilig Thuis
Het aantal meldingen en adviezen bij Veilig Thuis stijgt nog steeds. Inwoners en professionals signaleren eerder gezinnen waarin sprake is van onveiligheid. Dit is positief. Deze stijging leidt tot een verhoging van het werk en de werkdruk. Het lukt Veilig Thuis niet altijd de wettelijke termijnen te halen voor de eerste veiligheidsbeoordeling en de vervolgdiensten. De spoedzaken worden tijdig opgepakt en wachtlijstbeheer wordt ingezet. Maar instroom blijft moeilijk in te schatten. Dat betekent dat we ook voor de toekomst rekening moeten houden met groei van het aantal meldingen en adviezen. Deze groei is tevens een risico, zowel inhoudelijk (waaronder wachtlijsten) als financieel.Prenataal huisbezoek
Gemeenten zijn per 1 juli 2022 verplicht een prenataal huisbezoek aan zwangeren en/of gezinnen in een kwetsbare situatie aan te bieden. Voor de uitvoering van deze nieuwe taak stelt het Rijk via het gemeentefonds aanvullende middelen beschikbaar. De gemeente moet deze taak opdragen aan c.q. inkopen bij dezelfde organisatie die voor de gemeente de jeugdgezondheidszorg uitvoert. Dit betekent dat GGD Gelderland-Zuid het prenataal huisbezoek per 1 juli 2022 gaat aanbieden.
Het prenataal huisbezoek is erop gericht om in een vroegtijdig stadium van de zwangerschap, na signalering door de verloskundig zorgverlener, hulp en ondersteuning door de jeugdverpleegkundige aan te bieden aan zwangere vrouwen en/of gezinnen in een kwetsbare situatie. Hierbij staat voorop dat het een prenataal huisbezoek op basis van vrijwilligheid is.Risico's
De bijdrage aan de GGD staat onder druk door de taakstellende bezuiniging van 3% en de algemene reserve al enige tijd minder dan haar norm bedraagt. Daarnaast bestaat de kans dat de instroom bij Veilig Thuis en Bijzonder Zorg toeneemt.
- Verbonden partijen Instituut Bijzonder Onderzoek
Instituut Bijzonder Onderzoek
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Wijchen
Verantwoordelijke portefeuille
I. v.d. Scheur
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
Wijchen, Beuningen, Druten, Heumen en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Opsporing van oneigenlijk gebruik van uitkeringsgelden.
Visie
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen op het gebied van de naleving van sociale zekerheidswetgeving. Dit betreft de naleving van de onderhoudsplicht en terugvordering van teveel ontvangen uitkering door (voormalige) uitkeringsgerechtigden, onderhoudsplichtigen en partners van (voormalig) uitkeringsgerechtigden. Een onderzoek tot bijzondere controle op de naleving vindt plaats na een daartoe strekkende opdracht van de deelnemende gemeente aan het Instituut Bijzonder Onderzoek. Het IBO wordt in stand gehouden door de gemeenschappelijke Regeling tussen de gemeente Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen en Wijchen. De gemeente Wijchen fungeert als centrumgemeente.
Beleidsvoornemens
Geen gegevens bekend
Bedragen x € 1.000
Rekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-81
-83
-83
-85
-86
-87
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Eind boekjaar 2026
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
20,6%
22,7%
21,3%
21,3%
21,3%
21,3%
Resultaat verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
63
0
0
0
0
0
Toelichting
De deelnemende gemeenten dragen bij in het begrotingstekort.
De bijdrage wordt berekend op basis van het aantal inwoners per 1 januari van het betreffende jaar en het aantal afgewikkelde opdrachten.
Het IBO brengt éénmaal per jaar een voorschot in rekening bij de deelnemende gemeenten. Het IBO kan hierdoor aan haar betalingsverplichtingen voldoen. Als er onvoldoende geld mocht zijn, schiet de gemeente Wijchen voor.Ontwikkelingen
In beginsel gaan wij uit van vertrouwen in onze inwoners. Maar soms is er sprake van misbruik en dat willen we aanpakken. Dit is belangrijk om draagvlak voor uitkeringen te behouden.
Risico's
In de begroting 2023 is rekening gehouden met een aantal onderzoeken door de sociale recherche. De kans bestaat dat meer onderzoeken plaatsvinden dan geraamd. Het risico schatten we in op 25% van € 90.000.