- Verbonden partijen Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Dagelijks Bestuur/ Lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
Berg en Dal, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Heumen, Maasdriel, Neder-Betuwe, Nijmegen, Tiel, West-Betuwe, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel.
Openbaar en gemeentelijk belang
De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid.
Visie
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid opereert in een samenleving die zich kenmerkt door snelle technologische en infrastructurele ontwikkelingen, een toenemende invloed van de media, individualisering, economische en demografische veranderingen en groter wordende veiligheidsrisico's. De veiligheidsregio signaleert deze maatschappelijke ontwikkelingen, speelt hier alert en proactief op in en stemt haar beleid en taakuitvoering hierop af.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid zorgt voor een snelle en goede geneeskundige hulpverlening en brandweerzorg aan de inwoners van de regio.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is leidend op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. Zij neemt initiatief en zorgt voor coördinatie tussen gemeenten en alle betrokken organisaties op dit gebied. Zij levert meerwaarde door kwalitatief goede producten, bindend vermogen, betrouwbaarheid en een open communicatie.
Door opleiding, oefening en training, maar ook door het vergroten van het lerend vermogen en professionalisering van de informatievoorziening, zorgt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid voor een optimale voorbereiding op grootschalige incidenten, rampen en crises.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is een expert in het inschatten van veiligheidsrisico's en het voorkomen van onveilige situaties. Deze rol vervult zij via een krachtig netwerk, een proactieve en alerte houding en gevraagde en ongevraagde adviezen van hoogwaardig niveau.
Een focus op vernieuwen, verbeteren en professionele ontwikkeling maakt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid tot een vanzelfsprekende en leidende partner in veiligheid.
Beleidsvoornemens
Het regionaal risicoprofiel is een inventarisatie en analyse van de in onze veiligheidsregio aanwezige risico’s, inclusief relevante risico’s uit aangrenzende gebieden. Het regionaal risicoprofiel is ook een instrument om inspanningen van gemeenten, crisispartners en regio’s op elkaar af te stemmen om juiste beleidskeuzes te kunnen maken. Het regionaal risicoprofiel vormt de basis voor het door de veiligheidsregio, op grond van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr), vastgestelde regionaal beleidsplan.
Het beleidsplan vormt het strategische beleidskader voor de veiligheidsregio en beschrijft de koers voor de komende vier jaar. Tevens is het conceptplan door de veiligheidsregio voorgelegd aan de diverse crisispartners en afgestemd met de aangrenzende veiligheidsregio’s.Bedragen x € 1.000
Rekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-2.311
-2.447
-2.452
-2.492
-2.492
-2.492
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Eind boekjaar 2026
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
5,78%
5,78%
5,78%
5,78%
5,78%
5,78%
Resultaat verbonden partij
1.789
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
7.071
5.684
4.351
4.262
4.262
4.262
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
62.792
72.391
78.527
79.335
82.106
82.925
Toelichting
Cijfers zijn afkomstig van de Jaarstukken 2021 VRGZ en de Programmabegroting 2023 en meerjarenraming 2024-2026.
Ontwikkelingen
Het regionaal risicoprofiel is een inventarisatie en analyse van de in onze veiligheidsregio aanwezige risico’s, inclusief relevante risico’s uit aangrenzende gebieden. Het regionaal risicoprofiel is geheel geactualiseerd en vormt de basis voor het door de veiligheidsregio, op grond van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr), vastgestelde regionaal beleidsplan.
Het beleidsplan vormt het strategische beleidskader voor de veiligheidsregio en beschrijft de koers voor de komende vier jaar.
Accenten in regionaal beleidsplan 2020-2023- Samenwerking en afstemming.
- Risicogericht werken.
- Een weerbare samenleving.
- Een toekomstbestendige veiligheidsregio.
- Risico’s met extra focus. Deze zijn: gevolgen cyberrisico’s, gevolgen criminaliteit voor fysieke leefomgeving/ fysieke veiligheid, gevolgen extreem weer, gevolgen energietransitie.
Risico's
De algemene reserves C&R (Crisisbeheersing en Rampenplan) is onvoldoende op peil om daarmee de gewogen risico's volledig af te dekken. In het uiterste geval staan gemeenten garant voor het restant. Voor ons betekent dit theoretisch een risico van maximaal € 96.388.
- Verbonden partijen Dar N.V.
Dar N.V.
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
A. ten Westeneind
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Algemene vergadering aandeelhouders
Deelnemers
Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen en Mook en Middelaar
Openbaar en gemeentelijk belang
Inzameling en verwerking van afval in de regio Nijmegen. Voor een aantal gemeenten, waaronder Berg en Dal, ook werkzaamheden bij beheer van de openbare ruimte zoals groenonderhoud.
Visie
Samen met andere regiogemeenten is er nu een intensieve samenwerking op het gebied van afvalbeheer en beheer openbare ruimte. Het is de bedoeling de komende jaren verder te verduurzamen en schaalvoordelen te realiseren.
Beleidsvoornemens
De bekende slogan is: “Dar, en ‘t is weer fris!” Fris is de kernboodschap van de visie, `Dar houdt de regio fris´. Fris is immers ambitieus en zegt meer dan ‘schoon’. Wij vinden die bredere visie noodzakelijk. Fris staat ook voor duurzaam ondernemen. Het staat voor intensieve betrokkenheid van medewerkers, partners en burgers bij alles dat wij doen. Fris betekent dat de regio uitstekende dienstverlening krijgt en dat iedereen begrijpt hoe hij of zij daar een directe rol in speelt. Fris betekent niets minder dan op weg zijn naar de schoonste regio van Nederland.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
56
58
63
86
86
86
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Eind boekjaar 2026
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
9.659 aandelen (8,78%)
9.659 aandelen (8,78%)
9.659 aandelen (8,78%)
9.659 aandelen (8,78%)
9.659 aandelen (8,78%)
9.659 aandelen (8,78%)
Resultaat verbonden partij
1.299
705
974
1.100
Omvang eigen vermogen verbonden partij
14.622
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
12.860
Toelichting
Bedragen zijn afkomstig uit Financieel jaarverslag DAR NV 2021 en Bedrijfsplan 2022.
Ontwikkelingen
De DAR heeft het doel met alle gemeenten minimaal de landelijk wettelijke doelstellingen te realiseren op het gebied van afvalscheiding en recycling.
Sinds juli 2021 is de innovatieve verwerkingsinstallatie voor luiers en incontinentiemateriaal bij ARN in gebruik. Dit draagt bij aan een groter percentage hergebruik.
Via dochteronderneming Roadtowork@Dar werkt Dar ook concreet aan het meer circulair maken van de keten van elektrische apparaten. Bovendien zetten we hier specifieke doelgroepen in.
Naast afval groeit DAR ook op het gebied van beheer openbare ruimte.Risico's
Er zijn geen wijzigingen in de bestaande (financierings)risico’s.
De arbeidsmarkt is krap waardoor de beschikbaarheid van voldoende en gekwalificeerd personeel steeds lastiger wordt. - Verbonden partijen Vitens N.V.
Vitens N.V.
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
R. Barber
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde in Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Deelnemers
Gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens
Openbaar en gemeentelijk belang
Het voorzien in schoon en veilig drinkwater.
Visie
Vitens wil water voor mensen laten werken. Door te zorgen voor een voortreffelijke dienstverlening, handige producten en diensten en betrouwbare informatieverstrekking. Daarom zoekt Vitens voortdurend naar verbeteringen. Waar iedereen zijn voordeel mee kan doen. De klant, het milieu, de economie en de maatschappij. Daarom gaat Vitens de dialoog aan over de rol van drinkwater, over thema’s als duurzaamheid en innovatie, zowel nationaal als internationaal.
Waardevol water voor nu en in de toekomst. Dat is hun missie.
Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich ook actief in om onze kostbare drinkwaterbronnen te beschermen.
Beleidsvoornemens
Vitens streeft ernaar dat haar klanten kunnen vertrouwen op de leveringszekerheid van drinkwater, een optimale kwaliteit en een zo laag mogelijke prijs. Deze continuïteitsdoelstelling is de brede en solide basis van ons bedrijf en daar doen we geen concessies aan. Om voldoende drinkwater van topkwaliteit te leveren, zijn we afhankelijk van een robuust toekomstbestendig zoetwatersysteem. Alleen op die manier kunnen wij als drinkwaterbedrijf beschikken over voldoende schone grondwaterbronnen. Dit kunnen we niet alleen. Door de verwachte toename van weersextremen door klimaatverandering en de grote infrastructurele veranderingen die de energietransitie met zich meebrengt, is het besef gegroeid dat het zoetwatersysteem in Nederland een gedeelde verantwoordelijkheid is van alle gebruikers.
Zowel drinkwaterbedrijven, waterschappen, natuurorganisaties, provincies als de landbouw moeten de handen ineenslaan voor een duurzaam watersysteem. Dit betekent dat we de grote zoetwatervoorzieningen zo goed mogelijk vast moeten houden en dat we verstandiger met ons zoete water om moeten gaan. Denk hierbij aan maatregelen waarbij we zowel het water bewaren en beschermen, als maatregelen waarbij bedrijven en consumenten besparen op het gebruik van water. We willen naar een watersysteem waar de landbouw zijn voordeel mee doet, de continuïteit van het drinkwater gegarandeerd is én waar de natuur overeind van blijft staan.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Eind boekjaar 2026
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
Resultaat verbonden partij
19.400
27.100
36.100
41.200
Omvang eigen vermogen verbonden partij
600.300
625.200
666.300
714.900
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
1.387.800
1.462.100
1.550.100
1.639.800
Toelichting
Cijfers zijn afkomstig van de Jaarstukken 2021 en de Financiële projectie 2022-2024. Voor de jaren 2025 en 2026 is geen prognose afgegeven.
Ontwikkelingen
Het financieel jaarplan 2020-2022 liet al op meerdere onderdelen een trendbreuk zien ten opzichte van voorgaande jaren. Het jaarplan 2022-2024 laat een verdere trendbreuk zien ten opzichte van 2021.
Het investeringsplan 2022-2031 laat een structurele verhoging zien. Er zal in 2022 gestuurd gaan worden op een bruto investeringsniveau van 260 miljoen euro. In de jaren daarna voorzien we een verdere stijging naar een hoger bruto investeringsbedrag van boven de 330 miljoen euro. Interne, externe en onvoorziene factoren brengen onzekerheden met zich mee ten aanzien van de realisatie hiervan.
Op de langere termijn verwacht Vitens het hogere investeringsniveau nodig te hebben om aan de drinkwatervraag te kunnen blijven voldoen, de effecten van klimaatverandering op te kunnen vangen en te voldoen aan wet- en regelgeving. Deze ontwikkeling heeft zijn weerslag op het balanstotaal (toename), rentedragende schulden (toename aan te trekken financiering), solvabiliteit en het uit te keren dividend.
Risico's
Het fenomeen droogteschade krijgt met de droogteperiodes en neerslagtekorten
van afgelopen jaren in toenemende mate aandacht. Dit houdt risico in voor Vitens. Enerzijds
vanuit de optiek van reputatie en draagvlak voor waterwinning, en anderzijds financieel (extra
en onvoorziene schade-uitkeringen).Het Investeringsplan vraagt meer van de organisatie dan zij op dit moment kan realiseren. De organisatie volgt een ingroeimodel om de stijging wel te kunnen realiseren. Hier is in 2020 en 2021 al een start mee gemaakt en dit wordt in 2022 doorgezet. De komende jaren zal de organisatie ook moeten doorgroeien in efficiëntie. De groei van de organisatie is mede gezien de omstandigheden
op de arbeidsmarkt geen gegeven. Indien de organisatie niet in staat is (voldoende) mee te groeien is het gevolg daarvan dat de voorziene investeringen deels niet tijdig gedaan kunnen worden waarmee de realisatie van de strategische doelstellingen mogelijk in gevaar komt. - Verbonden partijen Leisurelands
Leisurelands
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
E. Weijers
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering
Deelnemers
22 Gemeenten en een gemeenschappelijke regeling met recreatiegebieden in Gelderland en Noord Limburg.
Openbaar en gemeentelijk belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.
Visie
Leisurelands heeft de ambitie om in een sterk veranderende wereld en markt verder uit te groeien tot een nog slagvaardiger en toonaangevender recreatiebedrijf. Dat vraagt om een bij de tijd passend aanbod dat afgestemd is op de wensen en eisen van gasten (bezoekers, organisaties) en de op de gebieden gevestigde leisure ondernemers. Daartoe zal het productaanbod kwalitatief en kwantitatief verder worden verbreed en uitgebreid.
Beleidsvoornemens
Leisurelands wil het bezoeken van de recreatievoorzieningen laagdrempelig houden. Dit moet ervoor zorgen dat de recreatieplassen door meer inwoners worden bezocht. Bij het Wylermeer stond dit onder druk door de terugkerende algen-problematiek. Het uitbaggeren heeft helaas nog niet tot vermindering van blauwalg geleid. Leisurelands gaat samen met Wageningen Universiteit verder onderzoek doen naar het ontstaan van blauwalg.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Eind boekjaar 2026
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
Resultaat verbonden partij
3.909
Omvang eigen vermogen verbonden partij
79.651
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
15.651
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2021.
De gemeente Berg en Dal verstrekt geen subsidie aan deze verbonden partij en Leisurelands keert geen dividend uit.Ontwikkelingen
Leisurelands wil het gebied aantrekkelijk houden voor bezoekers, maar is ook op zoek naar mogelijkheden om het gebied verder te ontwikkelen. In 2021 zijn de gesprekken hierover opgestart. Deze gesprekken worden voortgezet als er meer bekend is over het onder controle krijgen van de blauwalg.
Risico's
Als de blauwalgproblematiek aanhoudt of groter wordt, is dat een bedreiging voor het recreatiegebied. De eerdere ingreep lijkt deels zijn effect te hebben gehad.
- Verbonden partijen Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
A. ten Westeneind
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Algemeen Bestuur
Deelnemers
7 gemeenten in de regio Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
De MARN (Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen) is een samenwerking tussen de gemeenten Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Mook en Middelaar, Nijmegen en Wijchen. Deze samenwerking richt zich op het brede terrein van milieu. Door de regionalisering van de Dar en de komst van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) is het (regionale) belang van MARN op het gebied van projecten voor afval en milieu afgenomen.
MARN heeft als gemeenschappelijke regeling nog wel een belangrijke rol om namens de regiogemeenten het aandeelhouderschap in de ARN te behartigen. Tevens is in MARN verband een werkgroep actief over de mogelijkheden van ARN als energieproducent in combinatie met de energietransitie.Visie
De MARN ondersteunt de deelnemende gemeenten bij de bescherming van het milieu op de onderwerpen afval, bodem, externe veiligheid, klimaat en energie.
Beleidsvoornemens
MARN heeft zelfstandig geen beleidsvoornemens. In ieder geval geeft MARN uitvoering aan het aandeelhouderschap van ARN BV. Daarnaast faciliteert MARN naar wens samenwerking tussen de regiogemeenten op de verschillende beleidsterreinen.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
58
46
47
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Eind boekjaar 2026
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
10,21%
10,83%
10,75%
Resultaat verbonden partij
114
87
69
54
35
1
Omvang eigen vermogen verbonden partij
8.896
8.557
8.184
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
2.886
2.609
2.335
Toelichting
Cijfers zijn afkomstig van de jaarrekening 2021 en de begroting 2023 MARN.
Ontwikkelingen
Gemeente West Maas en Waal is uit de gemeenschappelijke regeling getreden per 1 januari 2022.
Risico's
De risico’s van de MARN zijn beperkt. Het Algemeen Bestuur heeft in de notitie Weerstandsvermogen bepaald dat voor de afdekking van de risico’s de begrotingspost Onvoorzien ad € 10.000 voldoende is.
Daarnaast is MARN aandeelhouder in ARN B.V. MARN houdt 51% van de aandelen, mede aandeelhouder Remondis houdt 49% van de aandelen.
MARN heeft één lening (in verband met grondverkoop) aan ARN B.V. uit staan en geen garanties meer uitstaan naar ARN B.V. De lening is afgedekt met een eerste recht van hypotheek. Tevens heeft MARN met ARN B.V. een vast tarief met indexering voor het door de deelnemers in de MARN aangeleverde afval. Het risico dat MARN loopt bedraagt ten hoogste de waarde van de aandelen die MARN heeft in ARN B.V. Deze zijn gewaardeerd op verkrijgingsprijs en wel voor een waarde van € 1.701.675. - Verbonden partijen Modulaire Gemeenschappelijke Regeling
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
I. v.d. Scheur / R. Barber / A. t. Westeneind
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Dagelijks Bestuur/ Lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Mook en Middelaar, Wijchen, Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
De MGR heeft twee modules, het Werkbedrijf en IRvN. De gemeente Berg en Dal is deelnemer in beide modules. Het Werkbedrijf voert voor de regiogemeenten de wettelijke re-integratie taken uit op grond van de Participatiewet. Daarnaast voert ze de wettelijke taken uit op grond van de Wet sociale werkvoorziening. De module IRvN voert een aantal ICT-taken uit voor de regiogemeenten. De platformfunctie faciliteert het gesprek tussen de gemeenten in het Rijk van Nijmegen over samenwerking.
Visie
In het koersdocument "In een goede relatie geef je elkaar de ruimte "staat een aantal principes gedefinieerd voor regionale samenwerking. Principes die tot stand zijn gekomen na een traject van ruim 2 jaar met raden en colleges:
1. Samenwerking haalt het maximale uit de uitvoering.
2. Samenwerking laat beleid een lokale aangelegenheid.
3. Samenwerking levert geen bestuurlijke drukte op.
4. Samenwerking gaat uit van ontkokering en integraliteit.Het werkbedrijf en ICT Rijk van Nijmegen staan als modules van de MGR voor de uitdaging vorm te geven aan de eerste twee principes. Het is aan de MGR om invulling te geven aan de laatste twee principes. Dit wordt onder meer gedaan door de platformfunctie, waarmee gesprekken op het niveau van het Rijk van Nijmegen over thema's die meerdere gemeenten aangaan gefaciliteerd kunnen worden. Ook de overige ondersteuning van het bestuur, breder dan alleen voor wat betreft de invulling van de platformfunctie, val onder dit kopje. Hiermee is er aansluiting bij de praktijk, waarin dit ook geen gescheiden taken en werkzaamheden betreft.
Beleidsvoornemens
Met betrekking tot het Werkbedrijf zijn de voornemens:
· Meer arbeidsgehandicapten aan de slag.
· Dienstverlening aan statushouders.
· Invullen wettelijke verplichting beschut Werk Participatiewet.
· Verbeteren samenspel met afdelingen Inkomen en participatieconsulenten.
· De toegevoegde waarde per SW-medewerker wordt zoveel mogelijk op peil gehouden, ondanks het feit dat de inzetbaarheid van deze groep onder druk staat.
· Terugdringen van het hoge ziekteverzuim.
· Verder bouwen aan de keten van loonvormende arbeid.
· Kandidaten die zich ontwikkelen in de niet-loonvormende keten, de stap naar de loonvormende keten te laten zetten. Iemand die door bepaalde omstandigheden niet meer in staat is tot loonvormende arbeid, toe te leiden naar de lokale situatie voor een niet-loonvormende activiteit.Met betrekking tot de platformfunctie zijn de voornemens:
· In samenwerking met de Agendacommissie drie regionale (raads)bijeenkomsten organiseren;
· De platformfunctie te evalueren en verbeteringen door te voeren.Bedragen x € 1.000
Rekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-7.291
-7.148
-6.923
-6.766
-6.439
-6.212
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Eind boekjaar 2026
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
9,38%
8,56%
8,48%
Resultaat verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
32.394
21.074
20.550
19.822
19.652
19.631
Toelichting
Ontwikkelingen
- Er wordt mogelijk een (sterk) aan de MGR gerelateerde detacheringsstichting opgericht met als doel om een lastige bemiddelbare categorie werkzoekenden aan structureel werk te helpen. Het kan zijn dat het oprichten van de faciliteit juridisch nu niet meer nodig is doordat de “CAO aan de slag” ingaat. De lastig bemiddelbare kandidaten kunnen met deze CAO mogelijk in dienst worden genomen bij het Werkbedrijf waardoor de stichting niet meer nodig is. Het Werkbedrijf onderzoekt nog of dit inderdaad het geval is.
- Er vinden op dit moment evaluaties plaats van het Werkbedrijf, iRvN en de platformfunctie. Met de uitkomsten van de evaluatie wordt in 2022 aan de slag gegaan.Risico's