Overzicht op hoofdlijnen per heffing
Onroerendezaakbelastingen
De inkomsten Onroerendezaakbelastingen (OZB) zijn niet bestemd voor bepaalde producten of diensten. Het is een zogenaamd algemeen dekkingsmiddel.
De OZB kent twee soorten belastingen:
- een eigenarenbelasting
dit is belasting die de eigenaar van een gebouw moet betalen. - een gebruikersbelasting
dit is een belasting die een gebruiker bijvoorbeeld een huurder van een gebouw moet betalen.
In tegenstelling tot de eigenarenbelasting wordt de gebruikersbelasting alleen geheven van de gebruikers van niet-woningen. Deze belasting is een zogenaamde tijdstipbelasting. Dit betekent dat de toestand per 1 januari van het betreffende jaar bepalend is voor de OZB-heffing. De OZB wordt berekend op basis van de vastgestelde waarde van het pand. Het tarief is een percentage van de waarde van een gebouw. Deze waarde wordt bepaald op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ).
Bij het opstellen van deze begroting is voor 2023 uitgegaan de gerealiseerde opbrengst 2022 inclusief areaaluitbreiding. Deze opbrengst is verhoogd met 3,4% inflatiecorrectie. Wij verwachten dat de inkomsten in 2023 € 6.471.000 zijn.
De spelregels over de OZB leggen we vast in een verordening. De gemeenteraad stelt in december 2022 de verordening OZB 2023 vast. Omdat de WOZ-waarde van een pand het uitgangspunt is voor de heffing houden we bij het berekenen van de tarieven ook rekening met de verandering in de waarde (waardeontwikkeling) van de panden per 1 januari 2023 ten opzichte van 1 januari 2022 (waardepeildatum).
Toeristenbelasting
De inkomsten Toeristenbelasting zijn ook algemene dekkingsmiddelen. Bij het vaststellen van de Programmabegroting 2020 heeft de gemeenteraad besloten om de tarieven toeristenbelasting van 2019 te verdubbelen. Hierbij is de keus gemaakt om deze verhoging in twee jaar door te voeren. Daarom is in 2020 een bedrag van € 132.500 uit de algemene reserve gehaald. De raad heeft daarnaast besloten tot een extra verhoging van de tarieven in de jaren 2022 tot en met 2026 (€ 26.500 per jaar). Dit bedrag vloeit terug naar de algemene reserve.
De opbrengst voor 2023 is begroot op € 606.500. Bij het vaststellen van de Programmabegroting 2022 is besloten om de tarieven in de jaren 2022-2026 gelijk te houden en de investeringen in de sector onaangetast te laten, zoals afgesproken met de sector bij de begroting 2020.
Forensenbelasting
Forensen zijn mensen die meer dan 90 dagen, maar minder dan 9 maanden in één kalenderjaar, in een woning in onze gemeente verblijven en geen inwoner zijn van onze gemeente zijn. Zij moeten in onze gemeente ook belasting betalen. Dit noemen we de forensenbelasting.
Mensen die forensenbelasting betalen hoeven geen toeristenbelasting te betalen. Dit is geregeld in de verordening.
Voor 2022 is het tarief vastgesteld op € 319,- per woning per jaar. Bij het vaststellen van de Programmabegroting 2022 is besloten om de tarieven in de jaren 2022-2026 gelijk te houden. Dit sluit aan bij ons gemeentelijk beleid over de toeristenbelasting. Het tarief blijft voor 2023 dus € 319. Voor 2023 verwachten wij € 30.000 aan inkomsten.
Afvalstoffenheffing
Wij brengen afvalstoffenheffing in rekening op grond van de Wet milieubeheer. Belastingplichtig is degene, van wie de gemeente het huishoudelijk afval moet inzamelen.
De tarieven voor de afvalstoffenheffing stijgen met ongeveer 5,5%. De verwachte opbrengst in 2023 is € 4.243.000. Daarmee komt de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing uit op 100%. Dit betekent dat we met de totale opbrengsten 100% van de kosten kunnen betalen. De verklaring van deze stijging is enerzijds het inflatiepercentage van 3,4%. De Dar heeft een indexpercentage berekend van 3,86%. Daarnaast zijn de kosten van de buitendienst beter verdeeld naar de taken die zij daadwerkelijk uitvoeren, voor afval betekent dit een toename van de kosten.
Afvalstoffenheffing | ||
7.3 Afval incl btw | -4.687.698 | |
---|---|---|
6.3 Kwijtschelding incl btw | -206.292 | |
0.4 Overhead | -357.186 | |
Overige opbrengsten | 1.007.798 | |
Totale kosten | -4.243.378 | |
Opbrengst belastingen | 4.243.378 | |
Totale opbrengsten | 4.243.378 | |
Dekking | 100% |
Rioolheffing
De gemeente moet zorgen voor de afvoer van het stedelijk afvalwater (rioolwater) en hemelwater (regenwater). De kosten betalen we uit de rioolheffing.
In oktober 2020 is het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) 2021-2025 vastgesteld. De tarieven verhogen we elk jaar met de inflatiecorrectie (voor 2023 +3,4%), zoals in het GRP is afgesproken.
De totale opbrengst voor 2023 is begroot op € 4.249.000. Op basis van de begroting is de rioolheffing 100% kostendekkend. Dit betekent dat de kosten net zo hoog zijn als de inkomsten.
Rioolheffing | ||
7.2 Riolering incl btw | -3.642.240 | |
---|---|---|
7.2 Overige opbrengsten | 21.000 | |
7.2 Onttrekking aan voorziening | 198.641 | |
0.9 Onttrekking reserve | 12.150 | |
5.7 Natuurlijk groen incl btw | -88.330 | |
6.3 Kwijtschelding | -206.292 | |
2.1 Schoonhouden wegen incl btw | -75.486 | |
0.4 Overhead | -468.443 | |
Totale kosten | -4.249.000 | |
Opbrengst belastingen | 4.249.000 | |
Totale opbrengsten | 4.249.000 | |
Dekking | 100% |
Rioolaansluitrecht
Bij de harmonisatie van de tarieven in verband met de herindeling (in 2015) is gekozen voor een vast tarief als we een standaard aansluiting op het riool moeten maken. Uitgangspunt hierbij is dat we met de opbrengsten de kosten kunnen betalen.
Rioolaansluitrecht | ||
7.2 Huisaansluitingen incl btw | -8.972 | |
---|---|---|
0.4 Overhead | -478 | |
Totale kosten | -9.450 | |
Leges | 9.000 | |
Totale opbrengsten | 9.000 | |
Dekking | 95% |
Marktgelden
In de marktgeldverordening staan de gemeentelijke regels over de markt. We verhogen de tarieven voor 2023 met 3,4% (inflatie).
Het dekkingspercentage, inclusief de inkomsten uit staangelden, is 42%. Dit betekent dat we met de totale opbrengsten (€ 20.000) voor 2023, 42% van de kosten (€ 47.515) kunnen betalen. Er is dus een tekort van € 27.515 (zie ook tabel Marktgelden).
Marktgelden | ||
3.3 Kosten markten | -47.138 | |
---|---|---|
0.4 Overhead | -11.377 | |
3.3 Overige opbrengsten | 11.000 | |
Totale kosten | -47.515 | |
Opbrengst belastingen | 20.000 | |
Totale opbrengsten | 20.000 | |
Dekking | 42% |
Lijkbezorgingsrechten/Grafrechten
Met de opbrengst uit de begraafrechten betalen we de kosten van het begraven en het onderhouden van de begraafplaatsen. Voor 2023 verhogen we de tarieven met 3,4% (inflatie).
Wij verwachten een opbrengst van € 75.000. Op basis van de begrotingsgegevens realiseren wij een dekkingspercentage van 49%. Het gevolg is een tekort op de exploitatie van € 77.245 voor 2023. We zitten op vergelijkbare tarieven als de kerken in onze gemeente.
Begraafplaatsrechten | ||
7.5 Kosten begraafplaatsen | -138.893 | |
---|---|---|
0.4 Overhead | -19.352 | |
7.5 Overige opbrengsten | 6.000 | |
Totale kosten | -152.245 | |
Opbrengst belastingen | 75.000 | |
Totale opbrengsten | 75.000 | |
Dekking | 49% |
BIZ-belasting
Per 1 januari 2022 is de nieuwe Verordening Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Groesbeek Centrum 2022-2026 in werking getreden.
Per 1 januari 2020 is de Verordening Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Millingen Centrum 2020 tot en met 2024 in werking getreden.
Het hoofddoel van de BIZ is om de concurrentiekracht van het winkelgebied te vergroten, zodat de omzet van de ondernemers in het werkgebied toeneemt. Hiervoor hebben we een Uitvoeringsovereenkomst gesloten met de Vereniging BIZ Groesbeek Centrum en de Vereniging BIZ Millingen Centrum voor een periode van vijf jaar.
De BIZ-bijdrage dragen wij over aan de genoemde verenigingen, waarvan de leden gezamenlijk bepalen welke activiteiten ze voor dit bedrag (laten) organiseren. In hun jaarplan staat onder andere gezamenlijke online marketing, evenementen en verfraaiing van het centrum.
Leges
Op basis van de legesverordening worden de rechten geheven van degenen die gebruik maken van de diensten, beschikbaar gesteld door het gemeentebestuur. De Tarieventabel bij de verordening is conform het VNG-model ingedeeld in drie titels zijnde:
Titel 1 Algemene dienstverlening;
Titel 2 Dienstverlening vallende onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunningen;
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnen.
In artikel 229b van de Gemeentewet is bepaald dat de tarieven zodanig moeten zijn vastgesteld dat de geraamde baten van de rechten niet uitgaan boven de geraamde lasten. Daar waar rijksnormen of maximumtarieven gelden (zoals bij reisdocumenten), zijn deze leidend. De overige tarieven in de legesverordening worden - los van overige wijzigingen van de legesverordening - verhoogd met een inflatiecorrectie van 3,4%.
Titel/ hoofdstuk | Onderwerp | Taakveld | Toe te rekenen lasten | Overhead | Totaal lasten | Baten | Dekking in % |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Titel 1 Algemene dienstverlening | |||||||
1 | Burgerlijke stand | 0.2 Burgerzaken | -100.519 | -75.116 | -175.634 | 91.260 | 52% |
2 | Reisdocumenten | 0.2 Burgerzaken | -182.229 | -40.848 | -223.077 | 148.681 | 67% |
3 | Rijbewijzen | 0.2 Burgerzaken | -102.194 | -44.955 | -147.150 | 122.268 | 83% |
4 | Verstrekkingen uit basisregistratie personen | 0.2 Burgerzaken | -16.776 | -14.177 | -30.954 | 8.690 | 28% |
5 | Verstrekkingen uit het Kiesregister | n.v.t. | |||||
6 | Verstrekkingen o.g.v. Wet bescherming persoonsgegevens | n.v.t. | |||||
7 | Bestuursstukken | n.v.t. | |||||
8 | Vastgoedinformatie | n.v.t. | |||||
9 | Overige publiekszaken | 0.2 Burgerzaken | -14.117 | -6.015 | -20.132 | 11.870 | 59% |
10 | Gemeentearchief | n.v.t. | |||||
11 | Huisvestingswet | n.v.t. | |||||
12 | Leegstandswet | n.v.t. | |||||
13 | Gemeentegarantie | n.v.t. | |||||
16 | Kansspelen | 1.2 APV en bijz. wetten | -7.406 | -5.671 | -13.077 | 5.885 | 45% |
17 | Kabels en leidingen | 2.1 Verkeer en vervoer | -75.024 | -69.512 | -144.536 | 80.000 | 55% |
18 | Gehandicaptenparkeer kaart | 2.2 Parkeren | -24.002 | -7.664 | -31.665 | 9.000 | 28% |
19 | Diversen | n.v.t. | |||||
Totaal titel 1 | -522.267 | -263.958 | -786.225 | 477.654 | 61% | ||
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunningen | |||||||
3 | Bouwen | 8.3 Wonen en bouwen | -1.071.661 | -41.963 | -1.113.624 | 769.400 | 69% |
Ruimtelijke ordening | 8.1 Ruimtelijke ordening | -33.942 | -31.448 | -65.390 | 35.000 | 54% | |
Kapvergunningen | 5.7 Openbaar groen | -8.488 | -6.500 | -14.988 | 2.000 | 13% | |
Uitritvergunningen | n.v.t. | ||||||
Aanlegvergunningen | n.v.t. | ||||||
Overigen | n.v.t. | ||||||
Totaal titel 2 | -1.114.092 | -79.911 | -1.194.002 | 806.400 | 68% | ||
Totaal titel 1 en 2 | -1.636.359 | -343.869 | -1.980.227 | 1.284.054 | 65% | ||
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | |||||||
1 | Horeca | 1.2 APV en bijz. wetten | -13.870 | -10.620 | -24.490 | 3.203 | 13% |
2 | Organiseren evenementen/markten | -40.397 | -30.933 | -71.329 | 2.078 | 3% | |
3 | Prostitutiebedrijven | n.v.t. | |||||
4 | Splitsingsvergunning woonruimten | n.v.t. | |||||
5 | Marktstandplaatsen | -1.197 | -1.109 | -2.305 | 2.000 | 87% | |
6 | Winkeltijdenwet | n.v.t. | |||||
7 | Kinderopvang | 6.1 Peuterspeelzalen | -3.318 | -1.265 | -4.583 | 2.000 | 44% |
8 | Overige / Leges APV | 1.2 APV en bijz. wetten | -6.733 | -5.155 | -11.888 | 833 | 7% |
Totaal titel 3 | -65.514 | -49.082 | -114.595 | 10.115 | 9% | ||
Totaal titel 1 en 2 en 3 | -1.701.872 | -392.951 | -2.094.823 | 1.294.169 | 62% |