Evaluatie BRN
De BRN-functie is geëvalueerd. De wens is om zowel de adviesfunctie als de BRN te behouden. We blijven ons hiervoor inzetten. De deelnemende regiogemeenten gaan medewerkers leveren om de adviesfunctie te ondersteunen.
Ook stimuleren we, in overleg met de Kring Griffiers, vanuit de diverse regelingen dat regionale radenbijeenkomsten worden georganiseerd, waar ook afstemming tussen raden kan plaatsvinden om zo tot effectievere kaderstelling en aansturing van GR-en te komen
ODRN
In 2023 zal een versimpelde bedrijfsvoering van start gaan bij de ODRN. Dit betekent dat er een uniform uurtarief komt waarbij er wordt afgerekend op nacalculatie van uren. De standaardprijs producten verdwijnen uit de productencatalogus. Ook wordt de productencatalogus aangepast. Er worden minder, circa 65, producten opgenomen. Voorheen waren dit er meer dan 100. Daarbij zal er vanaf 2023 van start worden gegaan met een nieuwe indexeringsmethodiek. Met deze methodiek sluit de ODRN aan bij de methodiek die al door de VRGZ wordt toegepast.
In de begroting 2023 van de ODRN is een aandeel van Berg en Dal opgenomen van ongeveer € 2.246.000. Deze prognose is gebaseerd op de advieslijsten van januari 2022 en zal worden bijgesteld in september 2022.
VRGZ (Veiligheidsregio Gelderland-Zuid)
In de vergadering van de gemeenteraad van juni 2022 is reeds ingestemd met de door VRGZ aangeboden concepten van jaarrekening 2021 en begroting 2023.
In financiële zin betekent dat het volgende: vastgestelde begroting 2022 + 0,6% index + € 130.000 voor structurele invulling duiktaak. De kosten verbonden aan de nieuwe functie van concerncontroller worden door VRGZ structureel binnen de eigen loonsom gedekt. De actuele CAO-ontwikkelingen (nog niet bekend in kaderbrief) worden voor 2023 incidenteel opgevangen middels inzet bestemde reserve en pas nagecalculeerd in de eerstvolgende begroting, zijnde de begroting 2024. In onze meerjarenraming 2024 e.v. moeten we daarom vast rekening houden met de structurele uitzetting van de CAO-ontwikkeling.
Op het niet (kunnen) realiseren van 1% generieke korting is door VRGZ afdoende onderbouwd ingegaan. De uitgevoerde externe quickscan toont voldoende aan dat de bedrijfsvoeringskosten van VRGZ gemiddeld lager liggen dan die van een aantal vergelijkbare veiligheidsregio’s in de benchmark. Hierdoor zijn verdere bezuinigingen niet haalbaar zonder de primaire dienstverlening aan te tasten. Gelet op de huidige marktsituatie zijn forse prijsstijgingen een reëel risico voor de komende jaren.
Uiteindelijk besluit het Algemeen Bestuur van VRGZ, met daarin alle deelnemende gemeenten vertegenwoordigd, over vaststelling van de begroting.
We werken sinds 2 jaar volgens een systeem waarbij de portefeuillehouders vanuit het college een centrale rol spelen bij de behandeling van de jaarstukken en de begrotingen van de GR-en waaraan we deelnemen. De focus ligt hierbij vooral op bespreking van de selectie van aandachtspunten die door het college zijn benoemd (en op grond waarvan door het college een voorstel voor het indienen van een zienswijze wordt gedaan) en minder op volledige (technische) bespreking van de hele jaarrekening en begroting. Dit sluit aan bij de wens vanuit de raad om te sturen op hoofdlijnen. Graag bespreken we met de raad of deze nieuwe aanpak bevalt of juist bijstelling behoeft.
Verder gaan we door met het gebruik maken van het instrument van de informatienota en het benutten van het vaste agendapunt ‘Mededelingen door vertegenwoordigers in de gemeenschappelijke regelingen’ dat op iedere raadsvergadering staat. Als de omstandigheden daartoe aanleiding geven (zoals de afgelopen jaren de coronacrisis) maken we gebruik van periodieke terugkoppelmomenten buiten de raadsvergadering om.
ODRN
De ODRN rapporteert regelmatig aan de gemeente in de vorm van bestuursrapportages. De bestuursrapportages worden via een informatienota doorgezet naar de raad. Daarnaast houdt de wethouder de raad op de hoogte van belangrijke projecten of gebeurtenissen
De Omgevingswet vervangt een groot aantal wetten op ruimtelijk gebied. De Omgevingswet treedt, zoals het er nu naar uitziet, op 1 januari 2023 in werking. De tijd tot 1 januari 2023 hebben we hard nodig om ons voor te bereiden. De werkzaamheden in 2022 zijn gericht op de noodzakelijke stappen die nodig zijn om vanaf de inwerkingtreding met de nieuwe Omgevingswet te kunnen werken, op de minimale verplichtingen.
We zijn op 1 januari 2023 in staat om vergunningen en meldingen te ontvangen en af te handelen. Dit doen wij in samenwerking met de regio en de ODRN. Dit omdat we elkaar in de regio kunnen versterken en de ODRN een groot deel van de Omgevingswet voor ons gaat uitvoeren. De implementatie van het vergunningenproces loopt ook na 1 januari 2023 door.
Op 1 januari zijn we in staat om te werken met het tijdelijke omgevingsplan. We kunnen dit plan bovendien wijzigen. Ook na de startdatum is er nog inzet nodig gericht op onder andere het omgevingsplan en de verandering in cultuur die het werken met de wet van ons vraagt. Daarnaast gaan we in 2022 en 2023 door met het opstellen van de Omgevingsvisie als beleidskader voor de ruimtelijke ontwikkeling van onze gemeente. Dit volgens de startnotitie zoals die in juni 2021 is vastgesteld door de raad.
De wet is sinds het beschikbaar stellen van het krediet in 2019 (€ 845.000) twee keer uitgesteld. In de routekaart schrijven we: De incidentele kosten worden op basis van het Financieel Dialoogmodel Omgevingswet van de VNG en op basis van de omvang van de gemeente Berg en Dal geschat op € 1.500.000 voor de periode tot 2024. Dit is een grove inschatting waarmee wij rekening mee kunnen houden. In de meicirculaire van 2022 is een aanvullende bijdrage toegekend aan de gemeente in verband met de extra kosten van het uitstel.
We hebben inmiddels steeds beter zicht op wat de implementatie vraagt van onze organisatie. Bij het beschikbaar stellen van het krediet gingen we uit van inwerkingtreding op 1 januari 2021. Inmiddels is duidelijk dat er voor projectleiding, projectondersteuning en het uitvoering geven aan de startnotitie van de omgevingsvisie extra capaciteit en budget benodigd is (e.e.a. conform vastgesteld projectplan). De implementatie loopt door in 2023. We kunnen op dit moment echter nog niet inschatten in hoeverre dit past binnen het reeds beschikbaar gestelde krediet en de aanvullende bijdrage in de meicirculaire. Zodra we dit inzicht hebben zullen we, als nodig, een aanvullend kredietvoorstel aan de raad voorleggen.
In de begroting 2023 wordt een structurele verhoging van het ontwikkelbudget voorgesteld van 2%. De raad heeft hier in de raadsvergadering van juni 2022 mee ingestemd. Er wordt momenteel een nieuwe ontwikkelagenda uitgewerkt, waarop verschillende aandachtspunten zijn geformuleerd. Een wens van de gemeente is om meer te sturen en rapporteren op uitkomst. Zodat wij beter zicht krijgen in maatschappelijke vraagstukken op het gebied van milieu en bouw.
Ook voor 2023 zal er kritisch gekeken worden naar het takenpakket dat we afnemen bij de ODRN. Met name de komst van de Omgevingswet en de WkB brengt nieuwe en andere taken met zich mee. Het blijft op voorhand lastig te voorspellen hoeveel uren de ODRN kwijt zal zijn met de nieuwe taken. We weten dan ook niet of de realisatie van 2023 in de pas zal lopen met de prognose.